+31 (0)50 321 00 02

Splitsing all-in huurprijs

Een verhuurder mag geen all-in huurprijs vragen voor een kamer of appartement. Van een all-in huurprijs is sprake als je huisbaas je huur niet heeft uitgesplitst in een kale huurprijs en een voorschot servicekosten. In plaats daarvan staat er slechts één prijs in je contract.

Bij all-inprijzen is het onmogelijk om te controleren of je verhuurder meer huur vraagt dan toegestaan. Bovendien krijg je te veel betaalde servicekosten nooit terug, omdat niet bekend is hoeveel je hiervoor hebt betaald.

Bij een all-in huur kunnen wij je huurprijs bij wijze van sanctie verlagen en uitsplitsen in een kale huurprijs en een voorschot servicekosten. Je nieuwe huurprijs wordt in dat geval 55% van je huidige huurprijs. Het voorschot servicekosten wordt dan 25% van je huidige huurprijs.

Let op! Nadat je huurprijs is gesplitst, kan het zijn dat je huurprijs en servicekosten nog steeds te hoog zijn. In dat geval is het verstandig om na de splitsing te controleren of de kale huurprijs en de servicekosten niet alsnog te hoog zijn.

Een voorbeeld

Clara betaalt een all-prijs van € 450,- per maand. Als Clara een procedure start, wordt haar nieuwe kale huurprijs 55% van € 450,-, namelijk € 247,50. Het voorschot servicekosten wordt 25% van € 450,-, namelijk € 112,50. Dit betekent dat de huur van Clara sowieso met € 90,- per maand kan worden verlaagd.

Nu de huurprijs van Clara is gesplitst, dienen we te toetsen of de nieuwe kale huurprijs klopt. Meer over verlaging van de kale huurprijs vind je op deze pagina.

Ten slotte raden we Clara aan om in de gaten te houden of het voorschot servicekosten niet te hoog is. Meer over een afrekening van de servicekosten vind je op deze pagina.

NAAR DE AFSPRAAKPLANNER