Achterstallig onderhoud

Wij verlagen je huur in geval van onderhoudsklachten

Alle omstandigheden die jouw woongenot schaden, worden volgens de wet beschouwd als een onderhoudsgebrek. Verhuurders zijn verplicht om gebreken in je huis te verhelpen. Als er problemen in jouw huis zijn, moet je de verhuurder zo snel mogelijk over deze problemen informeren; stuur je huisbaas een e-mail, een sms of een (aangetekende) brief. Je kunt jouw huisbaas ook bellen, maar een telefoongesprek levert geen schriftelijk bewijs op. Daarom raden we je aan om problemen altijd schriftelijk te melden. Gebruik voor dringende zaken zowel de telefoon als één van de drie andere opties.

Nadat je de verhuurder op de hoogte hebt gebracht van de gebreken, heeft hij/zij zes weken de tijd om de problemen te verhelpen. Als de huisbaas er binnen deze termijn niet in slaagt om de problemen in jouw huis (voldoende) te herstellen, dan heb je recht op een tijdelijke verlaging van je huur. Door jouw huurprijs te verlagen, oefenen we druk uit op de verhuurder om de problemen alsnog aan te pakken. Zodra de gebreken zijn hersteld, wordt de huurprijs verhoogd naar de oorspronkelijke huurprijs.

Er zijn natuurlijk ook gebreken waarbij je geen zes weken kunt wachten (zoals bijv. lekkage of een verwarming die niet meer werkt). Voor deze gevallen raden we je aan om onze blog te lezen over de overige juridische mogelijkheden die je als huurder hebt bij achterstallig onderhoud.

Maak een afspraak

Frently kan jouw huurprijs tijdelijk verlagen vanwege de aanwezigheid van onderhoudsgebreken. Maak een afspraak voor een kosteloos en vrijblijvend advies omtrent jouw rechten en plichten.

De meest voorkomende gebreken zijn:

– Schimmel
– Een slot op een privé kamer of toilet ontbreekt
– Lekkage
– Een deur of raam kan niet worden gesloten of geopend
– Er is geen deurbel
– Tochtoverlast
– Houtrot
– Stankoverlast
– Onvoldoende ventilatiemogelijkheden
– Een trapleuning of balustrade ontbreekt
– De vloer loopt scheef
– De (fietsen)schuur is ingestort
– Een wastafel lekt
– Een traptrede ontbreekt of is gebroken
– Scheuren in het plafond of muren

Een voorbeeld

Het plafond van Maartens badkamer is overtrokken met een grijze schimmellaag. Maarten heeft zijn verhuurder hierover reeds een email gestuurd, maar na zes weken heeft de verhuurder nog steeds geen actie ondernomen.

De aanwezigheid van schimmelplekken wordt gezien als een ernstig gebrek en leidt over het algemeen tot een verlaging tot 40% van de betaalde huurprijs. Vanaf de 1e van de maand nadat Maarten het gebrek aan zijn verhuurder heeft gemeld, wordt zijn huurprijs verlaagd tot 40% van de betaalde huurprijs. Maarten betaalt een huurprijs van € 400,- per maand. Dit betekent dat Maarten tijdelijk maar € 160,- per maand hoeft te betalen.

Zijn er gebreken aan jouw woning? Maak dan een afspraak voor een kosteloze en vrijblijvende huurcheck bij jou thuis.

Maak een afspraak