Vier manieren om je huurprijs te verlagen

Vier manieren om je huurprijs te verlagen

Bij Frently onderscheiden we vier manieren om je huurprijs te verlagen. Voor het antwoord op de vraag op welke manier jij je huurprijs kunt verlagen, dien je je huurcontract te bekijken. Staat er een kale huur in je contract? En betaal je ook voor bijkomende leveringen en diensten? Of heb je wellicht een all-in prijs?

1. De kale huurprijs verlagen

De kale huurprijs is de prijs die je betaalt voor het gebruik van jouw woonruimte. Het gaat hierbij om de oppervlakte en de voorzieningen die aanwezig zijn in de woning. Een verhuurder mag niet meer kale huur vragen dan een door de overheid vastgesteld maximum. Deze maximale huurprijs wordt berekend aan de hand van een wettelijk puntensysteem. Afhankelijk van de grootte en (gemeenschappelijke) voorzieningen van je woning, krijg je meer of minder punten toegekend. Hoe meer punten, hoe hoger de huurprijs is die je verhuurder mag vragen. Als jouw huurprijs op dit moment hoger is dan de maximale huurprijs op basis van het puntensysteem, heb je recht op een verlaging van de kale huurprijs.

Huurverlaging met terugwerkende kracht

Als je Frently binnen de eerste zes maanden van je huurcontract inschakelt, dan kunnen we je huur met terugwerkende kracht verlagen. Hiermee bedoelen we dat je kale huurprijs wordt verlaagd vanaf het eerste moment dat je de woning huurt. In dat geval is het mogelijk om alle te veel betaalde huur terug te krijgen van jouw verhuurder.

Heb je een tijdelijke huurovereenkomst? Of ben je net verhuisd? Tot zes maanden na de einddatum van een tijdelijke huurovereenkomst kun je nog een procedure starten om je huurprijs met terugwerkende kracht te verlagen.

Huurverlaging vanaf de toekomst

Een huurverlaging is ook mogelijk als je al langer dan zes maanden in je woonruimte verblijft. In dat geval wordt je huurprijs verlaagd vanaf twee volledige maanden in de toekomst. Een huurverlaging gaat altijd in per de eerste van de maand.

Ben je nieuwsgierig of jij op dit moment meer betaalt dan wettelijk toegestaan? Maak dan een afspraak voor een gratis huurcheck bij jouw thuis.

Een voorbeeld

Linda betaalt een kale huurprijs van € 275,- per maand. Ze heeft een kamer met centrale verwarming op de Grote Markt. De oppervlakte van de kamer is 12 m2. Linda deelt haar keuken, badkamer, wastafel en toilet met drie huisgenoten. Ze heeft geen buitenruimte en geen fietsenberging.

Volgens de wet wordt aan deze woonruimte 83 punten toegekend. Daarbij hoort een huurprijs van maximaal € 168,80. Dit betekent dat Linda’s verhuurder elke maand veel te veel huur vraagt voor haar kamer. Ze heeft recht op een huurverlaging van € 106,20 per maand.

De huurprijscheck op onze website geeft je een goede indicatie van jouw maximale huurprijs. Wil je echter een exacte berekening, dan raden we je aan om een afspraak te maken voor een kosteloze en vrijblijvende huurcheck bij jou thuis.

Maak een afspraak

2. Een all-in huurprijs splitsen en verlagen

Van een all-in huurprijs is sprake als je huisbaas je huur niet heeft uitgesplitst in een kale huurprijs en een voorschot servicekosten. In plaats daarvan staat er slechts één prijs in je huurcontract. Een verhuurder mag geen all-in huurprijs vragen voor een kamer of appartement.

Bij all-in prijzen is het onmogelijk om te controleren of je verhuurder meer kale huur vraagt dan toegestaan. Je weet immers niet welk deel van de totale prijs als kale huurprijs moet worden aangemerkt. Bovendien krijg je te veel betaalde servicekosten nooit terug, omdat niet bekend is hoeveel je hiervoor hebt betaald. Het is dus van belang dat jouw huurprijs wordt gesplitst in een kale huurprijs en een voorschot servicekosten.

Als je een procedure start om je huurprijs te verlagen, zullen wij de huurprijs eerst splitsen, waarbij jouw kale huurprijs wordt vastgesteld op 55% van je huidige all-in huurprijs. Het voorschot servicekosten wordt 25% van je huidige all-in prijs. Een snelle rekensom leert dat dit reeds een verlaging oplevert van 20%!

Als we de huurprijs hebben gesplitst, dienen we daarna te bekijken of de nieuwe kale huurprijs wellicht te hoog is op basis van het wettelijke puntensysteem (zie punt 1). Als dat zo is, kan je huurprijs namelijk nog verder worden verlaagd. Ook dien je het nieuwe voorschot servicekosten in de gaten te houden (zie punt 3).

Betaal jij een all-in huurprijs? Maak dan een gratis afspraak met Frently voor een huurcheck bij jou thuis om te berekenen hoeveel verlaging jij kunt krijgen.

Een voorbeeld

Clara betaalt een all-prijs van € 450,- per maand. Nadat Clara een procedure heeft gestart bij Frently, is haar nieuwe kale huurprijs vastgesteld op 55% van € 450,-, namelijk € 247,50. Het voorschot servicekosten is 25% van € 450,-, namelijk € 112,50 geworden. Dit betekent dat de huur van Clara met € 90,- per maand is verlaagd.

Op basis van het wettelijke puntensysteem krijgt de kamer van Clara 83 punten. Daarbij hoort een huurprijs van maximaal € 168,80. Dit betekent dat de nieuwe kale huurprijs van € 247,50 na de splitsing nog steeds te hoog was. Clara’s kale huurprijs is daarom verlaagd van € 247,50 tot € 168,80. Dit houdt een extra verlaging in van € 78,70 per maand.

Clara betaalt na de splitsing een servicekosten voorschot van € 112,50. Dit voorschot is vrij hoog voor een studentenkamer. Aan het eind van het jaar heeft Clara via Frently nog eens € 450,00 te veel betaalde servicekosten terug gekregen (zie punt 3).

Maak een afspraak

3. Te veel betaalde servicekosten terugvragen

Veel verhuurders vragen naast de kale huurprijs ook een maandelijks bedrag voor de servicekosten. Servicekosten zijn alle kosten die je betaalt voor bijkomende leveringen en diensten. De meest voorkomende servicekosten zijn gas, elektriciteit, water, internet, TV, stoffering en meubilering. Servicekosten zijn altijd bedoeld als voorschotbedrag. Elke maand betaal je een bepaald bedrag aan je verhuurder. Aan het einde van elk kalenderjaar dient je verhuurder vervolgens te berekenen hoeveel je daadwerkelijk hebt verbruikt. Deze eindafrekening servicekosten dient je verhuurder uiterlijk binnen zes maanden na het einde van het jaar te verstrekken, dus uiterlijk op 30 juni.

De door jou te veel betaalde servicekosten in het jaar 2016, kun je nog tot 30 juni 2019 terugvorderen.
De door jou te veel betaalde servicekosten in het jaar 2017, kun je nog tot 30 juni 2020 terugvorderen.
De door jou te veel betaalde servicekosten in het jaar 2018, kun je nog tot 30 juni 2021 terugvorderen.

Helaas is het wettelijk niet mogelijk om de te veel betaalde servicekosten van de jaren vóór 2016 terug te vorderen van jouw verhuurder.

Indien blijkt dat je te veel voorschotten hebt betaald, heb je recht op terugbetaling van het te veel betaalde bedrag. Heb jij nog nooit geld terug gekregen van je verhuurder? Maak dan een afspraak met Frently om de onverschuldigd betaalde servicekosten van je huisbaas terug te vorderen.

Een voorbeeld

In het huurcontract van Mieke staat dat ze elke maand € 70,- servicekosten betaalt en € 55,- overige kosten. In totaal betaalt ze dus € 125,- per maand aan servicekosten. Mieke woont sinds 1 juli 2016 samen met drie huisgenoten in haar woning. Mieke heeft nog nooit een afrekening ontvangen van haar verhuurder.

In 2016 waren de daadwerkelijke kosten voor gas, water, elektra en de overige door de verhuurder geleverde diensten € 2.000,-. Mieke heeft in 2016 6 x € 125,00 = € 750,00 betaald. Het totale bedrag van € 2.000,- dient te worden gedeeld door vier huurders. Mieke heeft 6 van de 12 maanden in de woning gewoond. Ze heeft dus recht op een terugbetaling van € 500,00.

NB: Het gemiddelde verbruik voor gas, water en elektra is bij kamerverhuur € 50,- per maand. Bij appartementen is het gemiddelde verbruik € 80,- per maand. Indien jouw voorschot hoger is dan het gemiddelde verbruik, is de kans erg groot dat je te veel hebt betaald.

Heb jij nog nooit een afrekening gezien? Frently kan helpen om te veel betaalde servicekosten terug te vorderen, ook nadat je bent verhuisd naar een andere woning. Maak een afspraak voor meer informatie of om ons direct aan het werk te zetten.

Maak een afspraak

4. Een tijdelijke huurverlaging door achterstallig onderhoud

Alle omstandigheden die jouw woongenot schaden, worden volgens de wet beschouwd als een onderhoudsgebrek. Verhuurders zijn verplicht om gebreken in je huis te verhelpen. Als er problemen in jouw huis zijn, moet je de verhuurder zo snel mogelijk over deze problemen informeren; stuur je huisbaas een e-mail, een sms of een (aangetekende) brief. Je kunt jouw huisbaas ook bellen, maar een telefoongesprek levert geen schriftelijk bewijs op. Daarom raden we je aan om problemen altijd schriftelijk te melden. Gebruik voor dringende zaken zowel de telefoon als één van de drie andere opties.

Nadat je de verhuurder op de hoogte hebt gebracht van de gebreken, heeft hij/zij zes weken de tijd om de problemen te verhelpen. Als de huisbaas er binnen deze termijn niet in slaagt om de problemen in jouw huis (voldoende) te herstellen, dan heb je recht op een tijdelijke verlaging van je huur. Door jouw huurprijs te verlagen, oefenen we druk uit op de verhuurder om de problemen alsnog aan te pakken. Zodra de gebreken zijn hersteld, wordt de huurprijs verhoogd naar de oorspronkelijke huurprijs.

Een voorbeeld

Het plafond van Maartens badkamer is overtrokken met een grijze schimmellaag. Maarten heeft zijn verhuurder hierover reeds een email gestuurd, maar na zes weken heeft de verhuurder nog steeds geen actie ondernomen.

De aanwezigheid van schimmelplekken wordt gezien als een ernstig gebrek en leidt over het algemeen tot een verlaging tot 40% van de betaalde huurprijs. Vanaf de 1e van de maand nadat Maarten het gebrek aan zijn verhuurder heeft gemeld, wordt zijn huurprijs verlaagd tot 40% van de betaalde huurprijs. Maarten betaalt een huurprijs van € 400,- per maand. Dit betekent dat Maarten tijdelijk maar € 160,- per maand hoeft te betalen.

Zijn er gebreken aan jouw woning? Maak dan een afspraak voor een kosteloze en vrijblijvende huurcheck bij jou thuis.

Heb je dit blogbericht gelezen en wil je meer informatie? Kijk ook eens bij onze meest gestelde vragen (FAQ), bel ons via 050 321 00 02 of kom eens langs aan de Nieuwe Ebbingestraat 69. De koffie staat klaar!

Maak een afspraak

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.